BTF Innsikt

Besøksadresse: Holbergs gate 19, Oslo

Postadresse: Thereses gate 44 A, 0168 Oslo

  • Facebook - Grey Circle
Please reload

Siste innlegg

Superforbrukere fordi de kan

December 28, 2016

1/1
Please reload

Utvalgt innlegg

Hva kan markedsførere lære av Bob Dylan?

December 16, 2015

 

 

Musikkindustrien har vært en arena for av noen vår tids største kulturelle kamper; balansegangen mellom artisters utvikling og integritet. Fansens forventninger, og det man kan kalle det «musikkindustrielle kompleks». Det tøffe valget mellom kreativ fornyelse eller tilhengernes forargelse - i det korte løp. 

Baserer vi oss på Bob Dylans karriere, er det uten tvil fornyelse som er veien å gå. Dylan har alltid vært drevet av en kompromissløs trang til å bryte med det etablerte, eller som Dag Inge Fjeld beskriver det; «Dylan bryter alltid ut av algoritmer som blir til kreative tvangstrøyer.» Formelbasert kunst har ingen troverdighet i Dylans øyne. Oppskrifter degraderer autentisiteten. 

 

 

Spørsmålet er da; hva kan driveranalyse-markedsførere lære? Altså de samme folkene som Dylan på mange måter har vist fingeren til gjennom 50 år? For det første har Dylan gjennom historien vist hvordan det å være produktorientert er viktigere enn være markedsorientert. Er man trendsetter innebærer det å se utviklingstrekk lenge før status quo-tilfredse kunder ser dem. Der andre foretar trygge veivalg på bakgrunn av fokusgrupper og driveranalyser, løper Dylan målrettet ut i det som utenfra kan fremstå som en kunstnerisk grøft. Som han selv postulerte i en alder av 24, med sin egenkomponerte utdanning; «You don’t need a weatherman to tell which way the wind blows». 

Åpenhet blir av mange ansett som en av vår tids livsnødvendige egenskaper for å lykkes. Det blogges, deles og publiseres over en lav sko i bytte mot oppmerksomhet, likes og kommentarer. Bob Dylan er et levende bevis på at det motsatte også kan være en bærekraftig strategi. Med sine kryptiske svar og tilslørte fremtoning, har han bygget opp et mytisk renommé rundt sin person, som igjen har bidratt til økt oppmerksomhet og popularitet. 

 

 

 

 

Men det har hatt sin pris. Det koster å bryte med forventninger. Rett og slett fordi det ikke oppfattes som spesielt lurt å «change a winning team». Alle forretningsaktører liker det som fungerer. For artister sin del blir det å løsrive seg fra en velfungerende algoritme av mange betraktet som et kulturelt selvmord. Dylan er et lysende eksempel på et kreativt menneskes evne til å tenke lateralt; at å bruke ukonvensjonelle metoder for å finne flere løsninger på ett problem, aldri bør nedprioriteres. Bob Dylan kunne lett ha førtidspensjonert seg i det akustiske folkevise-sporet han befant seg i tidlig i karrieren. Han kunne også fortsatt videre i rockesporet som fungerte svært godt i 1978. I stedet har han bevisst kjempet motstrøms, drevet frem av overbevisningen om at integriteten er viktigere enn inntekten. Stolthet betyr mer enn suksess. Til tross for enorme protester fikk han til slutt sine kassegitarpuritanske fans til å ta inn over seg at tidene alltid vil forandre seg. Også for dem.

Så hva kan kreativ industri og markedsførere lære? Over alt annet: Mennesket er konstant. Men times, they are - kontinuerlig - changin’. Sagt på en annen måte: Det indre konformitetspress som fans og industri representerer må utfordres dersom en virkelig kreativ aktør skal nyte kontinuerlig respekt.

 

 

Share on Facebook
Please reload

Please reload

Søk etter tags
Please reload

Arkiv