Historien bak dette er fra Steve Jobs biografien til Walter Isaackson gitt ut i 2011 bare to måneder etter Apple-gründerens bortgang. Den er også referat i Forbes magazine.

Filosofien bestod av tre enkle og klare punkter, nedskrevet på ett ark av Mike Markkula i 1977. Markkula var en tidlig investor i selskapet og hadde blitt utfordret av Jobs på å lage en markedsplan.

De tre punktene han skisserte ut står seg godt fremdeles. De er:

1. EMPATI. “Vi skal bedre enn noe anne selskap virkelig forstå kundens behov og perspektiv.”

2. FOKUS. “For å fullt utnytte mulighetene vi bestemmer oss for å satse på, skal vi legge vekk alt som kan distrahere oss.”

3. KOMMUNIKASJON. “Det hjelper ikke å ha verdens beste produkt hvis vi ikke klarer å kommunisere det til kunden.” Men “first thing first” som det heter i forretningssjargongen der borte: Målgruppeinnsikt er og blir det viktigste.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *